Nytänk garanterar kunders framgångar

För två år sedan fick Brainforest i uppdrag att effektivisera affärsutvecklingen för göteborgsbaserade varumärket WearColour.
Istället för att genomföra uppdraget på ett traditionellt sätt föreslog byrån ett delat ansvar för den förväntade försäljningsökningen. En innovativ lösning som utvecklats till ett lönsamt samarbete för båda parter. 

 

– Vi finansierar bland annat hela utvecklingen och lanseringen av WearColours webbtjänst och online-butik mot en kickback på varje sålt plagg, säger Peter Algebäck, vd på Brainforest. 
Utmaningen var att effektivisera affärsutvecklingen, utveckla en hållbar ideologi och skapa en spännande identitet som tydligt speglade varumärkets själ. 
WearColour är ett livsstilsvarumärke med fokus på svensk design, hållbarhet och tekniska kläder med ambitionen att inspirera till en aktiv livsstil. Och exakt samma samma lösning gäller även för det nischade systervarumärket VOID som inriktar sig på medvetna cyklister.
– För oss är det viktigt att vi tror lika mycket på det som kunden. Vi är en strategisk affärspartner med speciell inriktning på handelsföretag och vet att utmaningarna är många i den här branschen. Det finns inga färdiga lösningar. Det krävs som regel att affärsmodellen byggs om från grunden och därefter anpassas kontinuerligt till marknadens utveckling. Det är något vi jobbar med varje dag, men den här gången ville vi dela på både risker och möjligheter med vår uppdragsgivare. Framgången kan vi nu skörda tillsammans och det känns fantastiskt bra, fortsätter Algebäck.

 

Budskap som syftar till att göra världen lite bättre
Brainforest gjorde ett omfattande varumärkesprojekt som engagerade nästan hela verksamheten.
– Det var mycket spännande och uppfriskande att analysera våra affärsprocesser med en kartläggning av konsumenternas behov, resa till köp och segmentering av olika livsstilar, säger Thor Kruse, delägare och vd för WearColour.
– Vi utvecklade en heltäckande affärsmodell och skapade lönsammare kundvärden. Det tillsammans med en hållbar ideologi och en ny identitet presenterar vi nu genom våra produkter för både WearColour och VOID. Både i vår egen konceptbutik online och hos utvalda återförsäljare.
Vår ambition är att inspirera människor från olika kulturer att utveckla sin egen aktiva livsstil. Förutom att erbjuda funktionella sportplagg med svensk design tar WearColour nu ställning för ett demokratiskt, inkluderande och mångkulturellt samhälle. ”Life is your canvas – paint it any colour you like”. Ett starkt budskap som syftar till att göra världen lite bättre. 

 

Fakta om Brainforest
• Är en strategisk kommunikationspartner
• 30 medarbetare 
• Fördelat på 10 kvinnor och 20 män
• Snittåldern år 34 år
• 50% av verksamheten är digital
• 23% är internationella uppdrag
• 34 miljoner i omsättning 2017
• Samtliga medarbetare är multidisciplinära

 

Läs mer om arbetet här
Dela
Fler Nyheter

Nu startar vi jakten på fler skarpa hjärnor!

Har dina medarbetare också noterat det? Att den ytliga venen på din panna framträder alltmer? Att ansiktsfärgen ibland tangerar PMS 032 och att knogarna blir vita när du strider för dina kreativa alster? Inte konstigt. Ditt tillstånd kan vara tecken på ”heureka non grata”. Ett vanligt syndrom hos begåvade kreatörer och analytiska projektledare med höga […]

God Jul

Genom en gåva till Barncancerfonden vill vi önska alla våra kunder, leverantörer och andra viktiga samarbetspartners en riktigt god jul och ett gott nytt år. Tillsammans sprider vi hopp om en ljusare framtid.   God Jul önskar vi på Brainforest.