Elegant webbsajt – Webb

Uppdrag
Bell Cros är en vingård i DO Montsant i Katalonien som drivs av två svenska entreprenörer tillsammans med lokala katalanska vinmakare och eldsjälar. På Brainforest fick vi uppdraget att ta fram en webbsajt för Bell Cros med vinet och människorna i fokus. Sajten skulle kunnas modern, elegant, inspirerande och lättöverskådlig. Innehållet skulle bygga på den historia som finns i marken och de katalanska traditionerna sam lyfta historien bakom verksamheten och skapa en känsla av vin som livsstil. Sajten skulle kännas lokal och internationell på samma gång, värna om det katalanska ursprunget och fungera på flera språk.
En webbsajt med fokus på människorna, historian i marken och de katalanska traditionerna.

Om Bell Cros
Första steget mot vingården togs i september 2017. Entreprenörerna Ann och Peter Skoglund hade köpt en lägenhet i Barcelona och i och med flytten till Katalonien fått upp ett större intresse för vin. I och med det väcktes också en tanke om att köpa en vingård som ett hobbyprojekt. När de råkade på en vingård som var till salu tog verksamheten fart och gick snart från hobbyprojekt till något större. Ann och Peter började med 6 hektar mark och genom förvärv av närliggande mark består vingården idag av 24 hektar mark med 14 hektar vinstockar.
Med hjälp av katalanska eldsjälar och läromästare har Ann och Peter kunnat utvecklas och lära sig mer om viner och vinproduktion. Under 2019 släpper de begränsade utgåvor vin gjorda på de druvor som fanns när marken förvärvades. De arbetar just nu med att ställa om till ekologisk produktion och de första Bell Cros-vinerna gjorda på dessa druvor förväntas släppas under 2020/2021.

Designen tog i mångt och mycket fasta på den diagonal som finns i logotypen.

Lösning
Med en gedigen bildbank fick bilderna ta stor plats på den nya sajten, för att på så sätt skapa en härlig och inbjudande känsla och lyfta miljöerna och de människor som finns i verksamheten. Utöver de bilder som finns på respektive sida skapades också ett bildgalleri för att än mer lyfta bildmaterialet och den inbjudande känsla som genomsyrar gården.
Designen tog i mångt och mycket fasta på den diagonal som finns i logotypen. Färgerna baserades på logotyp och etiketter, med jordiga och naturnära toner som matchar bilder och miljöer.
Såväl människorna bakom verksamheten som vingårdens och områdets historia fick ta stor plats i innehållet. Med hjälp av företagets blogg kan man visa upp arbetet med vinerna och bygga upp en förväntan och kännedom innan de första helt egenproducerade vinerna lanseras.
Sajten gjordes i fyra språkversionen; svenska, engelska, spanska och katalanska.


Tillämpade arbetsområden
Digitala lösningar
- Webbutveckling