Första steget mot Bell Cros togs i september 2017 när entreprenörerna Ann och Peter Skoglund köpte en lägenhet i Barcelona. I och med flytten till Katalonien fick de upp ett större intresse för vin och en tanke om att även köpa en vingård att ha som ett hobbyprojekt väcktes. När de råkade på en vingård som var till salu tog det fart och verksamheten gick snart från att vara ett hobbyprojekt till något större.
Ann och Peter började med 6 hektar mark och genom förvärv av närliggande mark består vingården idag av 24 hektar mark med 14 hektar vinstockar.
Med hjälp av katalanska eldsjälar och läromästare har paret kunnat utvecklas och lära sig mer om viner och vinproduktion.
2019 släppte de begränsade utgåvor vin gjorda på de druvor som fanns när marken förvärvades och 2020 påbörjades arbetet med att ställa om till ekologisk produktion.
För att framhäva den härliga och inbjudande atmosfär som genomsyrar gården används mycket bilder på sajten. På så sätt framhävs miljöerna och människorna i verksamheten på ett fint sätt. Utöver de bilder som redan finns på varje sida har även ett bildgalleri skapats.
För att ytterligare förstärka den välkomnande känslan får såväl människorna bakom verksamheten, som vingårdens och områdets historia ta stort plats i innehållet.
Med hjälp av företagets blogg kan man visa upp arbetet med vinerna och bygga upp en förväntan och kännedom innan ett egenproducerat vin lanseras.
Designen i sig tar i mångt och mycket fasta på den diagonal som finns i logotypen. Färgerna är baserade på logotyp och etiketter; med jordiga och naturnära toner som matchar bilder och miljöer.
Bellcros.com finns i fyra språkversionen; svenska, engelska, spanska och katalanska.
Bell Cros är en vingård i DO Montsant i Katalonien som drivs av två svenska entreprenörer tillsammans med lokala katalanska vinmakare och eldsjälar.
På Brainforest fick vi uppdraget att ta fram en webbsajt för Bell Cros med vinet och människorna i fokus. Sajten skulle kunnas modern, elegant, inspirerande och lättöverskådlig.
Innehållet skulle bygga på den historia som finns i marken och de katalanska traditionerna samt lyfta historien bakom verksamheten och skapa en känsla av vin som livsstil.
Sajten skulle kännas lokal och internationell på samma gång, värna om det katalanska ursprunget och fungera på flera språk.