Kreativ produkttestning i rörligt format – Foto & Film
Utmaning
Brainforest har sedan 2007 arbetat med Blåkläder och hjälper dem regelbundet med både strategi och produktion i olika kanaler. Blåkläders vision är att vara en ledande leverantör av arbetskläder, arbetshandskar och arbetsskor för kunder som har höga krav på funktion, kvalitet och design på alla marknader där de är verksamma.
I samband med lanseringen av hantverksbyxan X1900 ville Blåkläder utöka sin synlighet i rörliga- och sociala medier och bad Brainforest att ta fram en kampanj där produkten testades på ett positivt och nytänkande sätt.

Lösning
Målet med kampanjen var att genom rörlig bild visa hur hållbar X1900-byxan är. Kampanjen skulle samtidigt vara kreativ samt väcka intresse viralt och effekten skulle bli att varumärket stärktes ytterligare. Blåkläder skapade därför sitt egna Testlab där byxorna på ett nytänkande sätt testades. Bland annat filmades en stuntman när han åker på knäna bakom en sportbil.
Då detta var ett helhetsuppdrag inkluderades både strategi, kampanj samt film och fokus låg på att skapa digitala spridningar samt väcka intresse för X1900-hantverksbyxa. En viktig USP var att visa hur slitstark byxan är. Filmen publicerades på Blåkläders Youtube-kanal och det köptes även utrymme i sociala medier för att få större spridning av filmen. Dessutom gjordes en kampanjsajt där fokus låg på hantverksbyxans produktegenskaper.

Resultat
Kampanjen föll väl ut med tusentals visningar på Youtube och i sociala medier.
Vi tog även fram material till Blåkläders återförsäljare, både till print och rörligt material som visades på skärmar i butikerna. Vi använde oss av Blåkläders standardmanér i gult och blått och arbetade efter deras grafiska profil för att tydligt visa vem som är avsändaren till kampanjen. Allt material översattes till danska, norska och finska.





Tillämpade arbetsområden
Kommunikation
- Kanalval
- Koncept
Film/Foto/3D
- Film
- Foto