En webbtjänst med användarupplevelsen i fokus – Webb
Utmaning
Brainforest har sedan 2007 arbetat med Blåkläder och hjälper dem regelbundet med både strategi och produktion i olika kanaler. Blåkläders vision är att vara en ledande leverantör av arbetskläder, arbetshandskar och arbetsskor för kunder som har höga krav på funktion, kvalitet och design på alla marknader där de är verksamma.
Brainforest fick i uppdrag att utveckla nya blaklader.se och Blåkläder hade tidigt identifierat ett behov hos målgruppen där fokus låg på upplevelsen. Uppdraget var att ta fram ett användarvänligt och modernt gränssnitt med kraftfulla B2B-funktioner för e-handel som är anpassat till alla som använder webbsidan. Vidare ville Blåkläder att varje besökare skulle få relevant information direkt, därför anpassades innehållet beroende på vilket företag, bransch och roll som användaren är knuten till.

Lösning
Då det var viktigt att bygga idé- och utvecklingsarbetet på en solid grund arbetade Brainforest grundligt med varumärket och hade täta avstämningar med Blåkläder för att säkerställa varje steg i processen. Brainforest var ansvarig för front-end, men har även varit en viktig part i back-end.

Resultatet
Resultatet blev en webbplats med målgrupperna i centrum där upplevelsen och kommunikationen får styra tillsammans med funktionalitet och användarvänlighet. Blaklader.se är jämfört med sina konkurrenter något utöver det förväntade utan att tappa det centrala, nämligen försäljning. Blaklader.se är tydlig och enhetlig i sitt formspråk, intresseväckande och engagerande. Den visuella identiteten genomsyrar både grafik och fotografier och eftersom webbsidan är responsiv kan man leverera innehållet och upplevelsen oavsett plattform.


Tillämpade arbetsområden
Digitala lösningar
- IT-lösningar
- Webbutveckling