Lanseringskampanj – Koncept & Animation / 3D

Uppdrag
Till säsongen 2019 lanserade Borås Djurpark en helt ny Dinopark. Brainforests uppdrag blev att ta fram en grafisk profil och marknadsföringsmaterial för lansering av den nya parken, där en av delarna var en film. Syftet med filmen var att väcka uppmärksamhet kring parken, skapa kännedom och nyfikenhet samt locka besökare.
En film som skulle väcka uppmärksamhet, skapa kännedom och nyfikenhet samt locka besökare.
Lösning
Lanseringen av Dinopark skulle genomföras i flera steg. Under försäsongen på våren inleddes lanseringen med teasermaterial och posters. När sommarperioden närmade sig var det dags att lansera en fullbordad film för parken.
Den film som producerades kombinerade traditionell filmning med 3D. Vi började med att ta fram storyboard och manus. Därpå filmades de olika scenerna som skulle finnas med. I nästa steg adderas 3D-animerade modeller till det filmade materialet. Detta krävde mycket planering och tanke bakom manuset där både kameravinkel samt en rad andra inställningar fanns noterade.
Efter att filmningen var klar togs materialet vidare till efterbehandling, där vi 3D-kameratrackade filmklippen som skulle användas och lade in 3D-animerade dinosaurier samt matchade ljussättning efter de verkliga förutsättningarna.




Filmen syntes på bio och i sociala medier och fick stor uppmärksamhet. Sociala mediekampanjen hade en hög engagemangsgrad som höll i sig hela säsongen.
Resultat
Filmen användes både på bio och i sociala mediekampanjer och fick snabbt stor uppmärksamhet och spridning. Kampanjerna i sociala medier hade en hög engagemangsgrad och fick även organisk spridning tack vare att en stor del av de som kommenterade annonserna taggade vänner och bekanta och på så sätt spred kampanjen vidare. Kampanjen drev också mycket trafik till borasdjurpark.se och sidan rörande Dinopark stod för en stor andel av sajttrafiken under i stort sett hela säsongen.
Även besöksmässigt bidrog Dinopark till en positiv utveckling, där publiktillströmningen ökade med 20% jämfört med föregående år, vilket gjorde säsongen 2019 till den bästa på 10 år. Även försäljningen av Lejonkort ökade med 20%, där Dinopark tros ha bidragit mycket då kampanjen för Dinopark skapade stor uppmärksamhet redan månaderna innan högsäsong.

Tillämpade arbetsområden
Kommunikation
- Koncept
Film/Foto/3D
- Animationer/3D
- Film