Uppdrag
Borås Djurpark är en grön oas mitt i Borås och med sina 40 natursköna hektar av vildmark, djuranläggningar, promenadvägar, lekplatser och café är det ett uppskattat utflyktsmål för hela familjen. Brainforest har hjälpt Borås Djurpark med deras kommunikation sedan 2012 och inför säsongen 2021 påbörjades arbetet med en ny sajt.
Brainforests uppdrag var att ta fram en snabb och lättnavigerad sajt som på ett tydligt sätt presenterade erbjudandet och som bygger upp en förväntan inför besöket. Innehållet skulle vara visuellt tilltalande och Borås Djurpark ville förmedla glädje, förväntan och visa att djurparken är ett perfekt utflyktsmål där besökarna får en riktigt rolig dag. Det var även viktigt att mobilanpassa sajten då 80 procent av besöken kommer från mobila användare. Dessutom skulle sajten driva mer mot sälj och konverteringar.
”Det är ett helt annat djup på sajten med omslagsbilder och film som skapar känslan av en uppbyggd värld! Den är flexibelt byggd och anpassad för att vi själva ska kunna skapa innehåll. Vi upplever också att sajten är lättnavigerad och en viktig pusselbit för att lyfta Borås Djurpark som destinationsmål.”
Elisabeth Elmengård, marknadskoordinator på Borås Djurpark

Lösning
Uppdraget inleddes med att en design togs fram utifrån definierade mål och målgrupper. Designen skulle vara lekfull och inspirerande.
Borås Djurparks webbsajt är ett viktigt skyltfönster där besökaren ska bli nyfiken på djurparken som besöksmål samt att köpupplevelsen inför besöket ska upplevas som enkel och smidig.
Vi skapade en responsiv sajt som underlättar för kunden att själva producera och publicera sitt unika innehåll och där bilder och filmer skapar en visuellt tilltalande upplevelse. Autentiska bilder från djurparken varvas med 3D-bilder och filmmaterial som skapar en äventyrlig känsla.


Resultat
En snabb och lättnavigerad sajt som underlättar för besökarna att hitta rätt information, men som också lyfter Borås Djurpark som destinationsmål.
Säsongen 2021 blev en succé för Borås Djurpark med höga besökssiffror.

”Den tekniska plattformen är baserad på mikrotjänster, vilket resulterar i en lösning som är helt headless. Det innebär att man utvecklar funktioner, teknik och affärslogik uppdelat för att bygga långsiktigt och möjliggöra en skalbar lösning. Man har i projektet prioriterat en teknisk infrastruktur för kommande vidareutveckling och hållbarhet över tid.”
Brainforest
