Medboråsare – Kommunikationsstrategi
UPPDRAG
På grund av coronavirusets utbredning under våren 2020 behövde fler kommuninvånare akut hjälp i sin vardag – ett ansvar vi alla delar.
Det kunde till exempel vara att handla, gå ut med hunden eller köpa blommor till rabatten.
Vi uppmanade människor att hjälpa varandra
– Har du tid och möjlighet att hjälpa en annan Boråsare?
Ansök som frivillig så matchar vi dig med ett lämpligt uppdrag.
”Har du outnyttjade superkrafter som väntar på att få komma till nytta?”

LÖSNING
Uppdraget blev att ta fram ett begrepp som omfamnar uppdragets karaktär av frivillighet och hjälpsamhet.
Vi valde medBoråsare – där ordet Med syftar till vår gemensamhet i situationen men även den Medmänskliga aspekten tillsammans med andra boråsare.
Formspråket skulle vara enkelt och kunna byggas ut med symboler för olika ”uppdrag” såsom handling, hundpromenad, apoteksärenden etc.
Symbolerna skulle vara även lättolkade och tydliga och snabbt nå mottagaren.

”En medBoråsare är en person som frivilligt hjälper andra i en utmanande tid. Tillsammans tar vi hand om Borås”.





RESULTAT
En kommunikationsinsats där begreppet medBoråsare såg dagens ljus och rullades ut till boråsarna via radio, Annons, Eurosize, Instagram och Instagram Story samt Facebook och man såg snabbt ett stort intresse hos människor att hjälpa varandra och ansökningarna fortsätter att komma.

Tillämpade arbetsområden
Kommunikation
- Digital strategi
- Kanalval
- Kommunikationsstrategi
- Koncept