Varumärkesstrategi som samlade bolag – Kommunikationsstrategi & Grafisk Identitet

Uppdrag
Boxon startade som en lådfabrik i Ramlösa 1937 och har under drygt 80 år utvecklats till en förpackningskoncern med närvaro och kunder i flera europeiska länder – och har en snabbt växande verksamhet i Kina. Idag är Boxon ett av Nordens ledande förpacknings- och märkningsföretag.
Boxon Group, numera Boxon, bestod tidigare av ett moderbolag och tre systerbolag, alla med sina respektive produkter och erbjudanden. Samtliga bolag jobbade med förpackningslösningar i olika led. Brainforest fick i uppdrag att genomföra en varumärkesstrategi med syftet att skapa ett sammanhållet Boxon med en gemensam affärsmodell, ideologi, identitet och kommunikation.
Genom att samla de olika bolagen under gemensam flagg gick Boxon från fristående dotterbolag till ett gemensamt kraftcentrum.


Lösning
Brainforest genomförde tillsammans med ledningsgruppen djupgående analyser av samtliga byggstenar i affärsmodellen och utvecklade bl a tydligt avgränsade kundsegment och ett tydligt kunderbjudande som designades för att skapa lönsamma kundvärden för i första hand industri-, handel- och logistikföretag. Nästa steg handlade om att revitalisera varumärkets ideologi och skapa en uppdaterad identitet med bl a ett nytt storytellingsystem och en moderniserad grafisk arkitektur.


Resultat
Genom att samla de olika bolagen under gemensam flagg gick Boxon från fristående dotterbolag till ett gemensamt kraftcentrum. Resultat blev ett gemensamt varumärke, ett förtydligat kunderbjudande, trimmade affärsprocesser, en motiverad organisation och en framtidssäkrad verksamhet. Det nya löftet kommuniceras idag under rubriken ”Adding value beyond the box”. Vi utvecklade en uppdaterad grafisk profil och tog sedan fram en intern kulturbok samt en film för lansering av den nya affärsmodellen och varumärkesplattformen internt och externt.
Sedan det uppdaterade varumärket lanserades jobbar vi med marknadsstrategi och marknadsaktiviteter för Boxon, samt fungerar som strategiska rådgivare för fortsatt utveckling av varumärket.



Tillämpade arbetsområden
Varumärkesutveckling
- Affärsmodelldesign
Kommunikation
- Kommunikationsstrategi