Kampanj, event och onlinespel – Webb
Utmaning
Citroën har tillverkat bilar sedan 1919 och är en välkänd aktör bland både privatpersoner och yrkesförare. Sedan 2013 har Brainforest arbetat med Citroëns marknadsföring på den svenska marknaden. Uppdraget var att på ett kreativt sätt lansera bilmodellen Cactus i samband med SM-veckan 2014. Fokus skulle ligga på bilmodellens unika egenskap Airbump. Det är mjuka delar på bilens sidor som minimerar plåtskador vid exempelvis parkeringsolyckor. Egenskapen är unik och en av de viktigaste USP:arna i marknadsföringen.
Med hjälp av en integrerad kampanj, event och onlinespel hjälpte vi Citroën med en kreativ lansering.

Lösning
Citroën önskade en integrerad kampanj och Brainforest valde att presentera ett förslag där flera parallella kampanjer pågick samtidigt och som även inkluderade ett event. Det primära målet var att lansera Cactus på olika event i Sverige. Det sekundära målet var att öka intresset för varumärket digitalt genom att skapa ett onlinespel.
Brainforest skapade ett Pongspel, Airbump Challenge, som både kunde spelas i en app som togs fram, under eventen samt på Facebook och Citroëns webbsida. Eftersom Citroën önskade att fokusera på bilmodellens mjuka egenskaper blev de en återkommande del i spelet.

En kampanj som öppnade dörrar för nya målgrupper.
Resultat
Kampanjen syntes kontinuerligt via appen, på Citroëns webbsida, i sociala medier samt under eventdagarna i Borås, Göteborg och Stockholm. Dessutom blev det inte bara Sverigepremiär i Borås utan även världspremiär för bilmodellen Cactus. Målet var att kampanjen skulle spridas viralt vilket gjordes eftersom onlinespelet uppskattades och fick stor spridning via Facebook.
Sammantaget blev kampanjen lyckad och en stor succé för Citroën. Kampanjen öppnade dörrar för flera nya målgrupper som normalt inte skulle komma i kontakt med bilmodellen. Bilmodellen vann även det åtråvärda priset ”Årets bil”.



Tillämpade arbetsområden
Digitala lösningar
- Spel
- Webbutveckling
Kommunikation
- Koncept