Digital ansiktslyftning för ökad konvertering – Webb

Uppdrag
First Camp är Sveriges ledande kedja inom camping och finns idag på 15 destinationer, från danska Lakolk Strand på Rømø i söder till Luleå i norr. Fördelat på dessa destinationer erbjuder First Camp 5.500 campingtomter och 850 stugor.
På Brainforest för vi ett nära samarbete med First Camp, där vi jobbat med allt från kommunikation, kampanjer, annonser och trycksaker till film och employer branding-material. När First Camp ville uppdatera sin webb fick vi uppdraget. Målet var att ge sajten en ansiktslyftning, bjuda på mer reseinspiration och höja konverteringsgraden. I uppdraget ingick också att fotografera nya bilder och producera film.
Målet var att ge sajten en ansiktslyftning, bjuda på mer reseinspiration och höja konverteringsgraden.



Lösning
Webbprojektet inleddes med att en design togs fram utifrån definierade mål och målgrupper. Designen skulle kännas inspirerande och göra det enkelt att hitta på sajten. Parallellt med designarbetet sattes strategi och upplägg för innehållet. I utvecklingen låg stort fokus på att skapa en så smidig bokningsprocess som möjligt för att höja konverteringsgraden och öka andelen bokningar som görs online.
Nytt bild- och filmmaterial togs fram fram att ytterligare bidra till webbplatsens ansiktslyft.

Antalet besökare på sajten dubblades, konverteringarna höjdes och man såg en kraftigt ökad försäljning.
Resultat
Den nya webben gav tydlig effekt för First Camp. Antalet besökare på sajten dubblades, konverteringarna höjdes och man såg en kraftigt ökad försäljning, där onlinebokningarna numera utgör mer än hälften av alla bokningar. Samma år som den nya webben lanserades gjorde First Camp sitt bästa resultat genom tiderna. Den nya webben var en viktig del i detta.

Tillämpade arbetsområden
Digitala lösningar
- Webbutveckling
Film/Foto/3D
- Film
- Foto