Välkonfektionerad varumärkesstrategi – Webb & Grafisk Identitet

Utmaning
Franchetti grundades 1968 och utvecklar idag konsumentanpassade modekoncept i världsklass med minsta möjliga miljöpåverkan för krävande företag i konfektionsindustrin. Efter ett generationsskifte i företaget ville Franchetti accelerera sin tillväxt. Målsättningen var att växa snabbt men kontrollerat genom en ny affärsmodell och ett moderniserat varumärke.
Strategiskt arbete som berörde allt från affärsprocesser och ideologi till story, grafisk identitet och webb.
Lösning
I ett första steg genomförde Brainforest en grundlig analys av Franchettis affärsprocesser och utvecklade samtidigt en dynamisk affärsmodell som förtydligade hur företaget kunde skapa och ta tillvara värden. I samband med den insatsen genomfördes även en tillväxtstrategi och en scenarioanalys. I det andra steget utvecklade Brainforest en ideologi med värdegrund, mission, vision och löfte med uppgift att bygga en stark kultur som organisationen kunde växa med. Därefter utvecklades en helt ny story och en grafisk identitet. Storyn tar sin början i grundaren Romeo Franchettis resa från den italienska modevärlden där en av hans ambitioner var att ta med sig den italienska känslan för mode till Sverige. Den nya generationen tar nu hans arbete vidare ut på den svenska modescenen. Brainforest producerade även kommunikationen med bland annat en intern kulturbok, en extern brand book och en ny webbtjänst.

Uppdaterad affärsmodell och tillväxtstrategi som gav resultat.
Resultat
Tillsammans med en styrgrupp från Franchetti transformerade Brainforest affärsmodell och varumärke. Resultatet blev ett stöd i företagets imponerande tillväxtresa och en 100% ökning av omsättningen på drygt tre år. Läs mer om Franchetti här

Tillämpade arbetsområden
Digitala lösningar
- Webbutveckling
Varumärkesutveckling
- Affärsmodelldesign
- Ideologi