Campaigns
Projektbeskrivning

HÖGSKOLAN I BORÅS – SKAPA DIN FRAMTID I BORÅS

Utmaning

I Borås finns en av landets starkaste högskolor med framgångsrika utbildnings- och
forskningsmiljöer, inspirerande utbildningar inom tio områden och den tydliga
ambitionen att bli det tredje universitetet i Västsverige. Varje år rekryterar högskolan nya
studenter. 2016 minskade rekryteringen med cirka 12 procent så utmaningen 2017 var självklart att
öka antalet studenter som väljer Högskolan i Borås. Rekryteringskampanjen gick av stapeln
i mitten på februari 2017 och pågick till ansökningen stängde den 15 april 2017.

Lösning

Brainforest gjorde en analys av marknadsförutsättningarna för att förstå vad som
motiverar studenternas val av både studieort och högskoleutbildning. Resultatet blev en
omfattande inbound marketingkampanj med hashtaggen #skapadinframtidiborås som minsta
gemensam nämnare. Kommunikationskonceptet innehöll tre sammanhängande delar och
startade med att presentera Borås som landets regnigaste stad – och därmed staden med
det perfekta studieklimatet. Ett stort växthus där nya talanger kan slå rot och utvecklas.

I steg två presenterades Högskolans utbildningsområden utifrån sex framtida yrkestitlar –
textilrebell, informationsguru, handelspionjärer, kunskapsprofet, innovationsteknolog och
vårdvisionär. Samtliga yrkestitlar blev annonser och filmer där befintliga studenter berättade
sina personliga stories om hur de med hjälp av sin utbildning kan påverka framtiden.

I tredje steget gick en instagramkampanj av stapeln. Alltifrån befintliga studenter på skolan
och stadens politiker till lokala kändisar och andra influerare runt om i världen bjöds in för att
svara på frågan ”Vad vill du skapa idag som ditt framtida jag kommer att tacka dig
för imorgon?”. En angelägen fråga vars svar publicerades och spreds på Instagram och
andra sociala medieplattformar.

Resultat

Kampanjen omfattar ett stort antal mediakanaler för att säkerställa optimalt
räckdjup och räckvidd för att nå målgruppen – kvinnor och män 19-26 år. Några exempel
är utomhusreklam på bussar och hållplatser. Gerilla-aktiviteter med paraplyer och
sadelskydd för cyklar. Filmer som rullat på biografer i Borås, Göteborg, Varberg och
Jönköping och som publiceras på Högskolans egen Youtube-kanal.

Läs mer om Högskolan i Borås

Dela

  • Strategisk Projektledare
  • Magnus Frejd
  • Varumärkesstrateg, Affärsdesigner
  • Kenneth Qfvarnström
  • Designledare
  • Carol Englund
  • Designledare
  • Henrik Lideberg

Logotyp Högskolan i Borås
https://brainforest.se/wp-content/uploads/2017/08/INSTA_Regn_1200x628.gif
https://brainforest.se/wp-content/uploads/2017/08/HB_Gerilla_Sadelskydd_Case_Landscape_1920x1080_@2x.jpg