Ovanligt regnig kampanj – Koncept & Film/Foto
– Ökade intresset hos nya studenter

Utmaning
I Borås finns en av landets starkaste högskolor med framgångsrika utbildnings- och forskningsmiljöer, inspirerande utbildningar inom tio områden och den tydliga ambitionen att bli det tredje universitetet i Västsverige. Varje år rekryterar högskolan nya studenter. 2016 minskade rekryteringen med cirka 12 procent så utmaningen 2017 var självklart att öka antalet studenter som väljer Högskolan i Borås. Rekryteringskampanjen gick av stapeln i mitten på februari 2017 och pågick till ansökningen stängde den 15 april 2017.
Rekrytering utifrån vad som motiverar studenterna i deras val av utbildning och studieort.

Lösning
Brainforest gjorde en analys av marknadsförutsättningarna för att förstå vad som motiverar studenternas val av både studieort och högskoleutbildning. Resultatet blev en omfattande inbound marketingkampanj med hashtaggen #skapadinframtidiborås som minsta gemensam nämnare. Kommunikationskonceptet innehöll tre sammanhängande delar och startade med att presentera Borås som landets regnigaste stad – och därmed staden med det perfekta studieklimatet. Ett stort växthus där nya talanger kan slå rot och utvecklas.
I steg två presenterades Högskolans utbildningsområden utifrån sex framtida yrkestitlar – textilrebell, informationsguru, handelspionjärer, kunskapsprofet, innovationsteknolog och vårdvisionär. Samtliga yrkestitlar blev annonser och filmer där befintliga studenter berättade sina personliga stories om hur de med hjälp av sin utbildning kan påverka framtiden.
I tredje steget gick en Instagramkampanj av stapeln. Alltifrån befintliga studenter på skolan och stadens politiker till lokala kändisar och andra influerare runt om i världen bjöds in för att svara på frågan ”Vad vill du skapa idag som ditt framtida jag kommer att tacka dig för imorgon?”. En angelägen fråga vars svar publicerades och spreds på Instagram och andra sociala medieplattformar.
Textilrebell, informationsguru, handelspionjär, kunskapsprofet, innovationsteknolog och vårdvisionär.
Resultat
Kampanjen omfattar ett stort antal mediakanaler för att säkerställa optimalt räckdjup och räckvidd för att nå målgruppen – kvinnor och män 19-26 år. Några exempel är utomhusreklam på bussar och hållplatser. Gerilla-aktiviteter med paraplyer och sadelskydd för cyklar. Filmer som rullat på biografer i Borås, Göteborg, Varberg och Jönköping och som publiceras på Högskolans egen Youtube-kanal.

Tillämpade arbetsområden
Kommunikation
- Kanalval
- Koncept
Film/Foto/3D
- Film
- Foto