Hållbart varumärkeskoncept – Kommunikationsstrategi & Grafisk identitet

Uppdrag
Kappahl planerade att lansera en ny lounge wear-kollektion med hållbara material under hösten 2019. Kollektionen var tänkt att i första hand användas som ett feminint och mer smakfullt alternativ till ”mysiga hemmaplagg” som man gärna byter om till efter en dag på jobbet, men som likaväl passar för exempelvis ett ärende på stan eller en sommarkväll på klipporna.
Brainforest fick i uppdrag att arbeta fram ett namn för kollektionen och designa en visuell identitet för kollektionen.
Vi fick i uppdrag att ta fram ett namn och designa en visuell identitet för Kappahls nya lounge wear-kollektion.

Lösning
Så här gick arbetet till:
1. Strategiska associationer och trendspaning
I första steget fastställde vi ett antal strategiska rubriker som det nya kollektionsnamnet bör associeras med. Vi gjorde också en trendspaning för att välja strategiska rubriker som passar in på kommande trender för att kunna kommersialisera på dessa.
2. Synonymer och metaforer
I nästa steg brainstormade vi fram synonymer och metaforer för de strategiska rubrikerna.
3. Kombinering, särskiljning och nivåanpassning
I tredje steget tittade vi på hur resultatet av steg två kan kombineras, ändras och särskiljas för att få fram unika namnförslag med så många kopplingar som möjligt till de strategiska rubrikerna. Vi tittade också på hur väl namnförslagen passar olika varumärkesnivåer.
4. Kontroll och justering
I fjärde steget kontrollerade vi möjligheten att använda de bästa förslagen inom EU utan risk för varumärkesintrång. Förslagen justerades för att eliminera direkta hinder för registrering/användning inom EU.
5. Design
I det sista steget formgav vi en ordbild för kollektionsnamnet och designade en visuell identitet med färg och form.

Utmaningar
Ett bra namn ska vara särpräglat och gärna ha en story som ger namnet en ytterligare dimension. Namnet bör vara suggestivt och antyda något om varumärkets kunderbjudande, egenskaper eller användningsområde. I detta fall var det också viktigt att ge namnet en koppling till Kappahl. Beträffande designen så var den största utmaningen att synka den visuella identiteten för kollektionen med Kappahls övergripande identitet och kunna kombinera kollektionens uttryck i etiketter och labels med andra generella etiketter och appliceringar.

Resultat
Resultatet blev Kay/Day, ett helt nytt begrepp som förklarar kollektionen på ett bra sätt. Namnet är en sammanfogning av ordning Kappahl, Vacay, Okay och Day och har till uppgift att symbolisera en bra dag, en avslappnad tillvaro och ett ombyte från vardagen.
Kay/Day – A day between work & rest, where style meets cosy. Designed with more sustainable materials.
Läs gärna mer om Kappahl här

Tillämpade arbetsområden
Kommunikation
- Koncept