...ett helt nytt begrepp som förklarar kollektionen på ett bra sätt. Namnet är en sammanfogning av orden Kappahl, Vacay, Okay och Day och har till uppgift att symbolisera en bra dag, en avslappnad tillvaro och ett ombyte från vardagen.
kay/day – A day between work & rest, where style meets cosy. Designed with more sustainable materials.
Läs gärna mer om Kappahl här.
1. Strategiska associationer och trendspaning
I första steget fastställde vi ett antal strategiska rubriker som det nya kollektionsnamnet bör associeras med. Vi gjorde också en trendspaning för att välja strategiska rubriker som passar in på kommande trender för att kunna kommersialisera på dessa.
2. Synonymer och metaforer
I nästa steg brainstormade vi fram synonymer och metaforer för de strategiska rubrikerna.
3. Kombinering, särskiljning och nivåanpassning
I tredje steget tittade vi på hur resultatet av steg två kan kombineras, ändras och särskiljas för att få fram unika namnförslag med så många kopplingar som möjligt till de strategiska rubrikerna. Vi tittade också på hur väl namnförslagen passar olika varumärkesnivåer.
4. Kontroll och justering
I fjärde steget kontrollerade vi möjligheten att använda de bästa förslagen inom EU utan risk för varumärkesintrång. Förslagen justerades för att eliminera direkta hinder för registrering/användning inom EU.
5. Design
I det sista steget formgav vi en ordbild för kollektionsnamnet och designade en visuell identitet med färg och form.
Kappahl planerade att lansera en ny lounge wear-kollektion med hållbara material under hösten 2019.
Kollektionen var tänkt att i första hand användas som ett feminint och mer smakfullt alternativ till ”mysiga hemmaplagg” som man gärna byter om till efter en dag på jobbet, men som likaväl passar för exempelvis ett ärende på stan eller en sommarkväll på klipporna.