Estetiskt underklädeskoncept – Koncept & Print

Utmaning
Kappahl har med hjälp av Brainforest tagit fram en ny underklädesavdelning som är estetiskt attraktiv, tydlig och gör det enkelt för kunden att hitta rätt. Plaggen hade tidigare stora prislappar, flera etiketter och när ett budskap skulle kommuniceras så adderades en extra klisterlapp på plagget. Vårt uppdrag var att få bort alla extra etiketter och klistermärken samt att tydligt men utan att det blir för mycket information kommunicera alla budskap på en etikett som sitter på framsidan av plagget.
Ett renare och mer estetiskt tilltalande sätt att kommunicera produkternas fördelar.

Lösning
Vi kom fram till att det kommer att behövas ett system där etiketterna kan byggas på i steg för att förmedla respektive produkts fördelar. Vi tog fram en rombform som uppfattas mjuk och kvinnlig samtidigt som den kan byggas på med fler lager utan att bli för stor på plagget. Formen får en härlig 3D-effekt när lager adderas. Främsta etiketten kommunicerar den primära informationen – modell, storlek och varumärke. Därefter visas produktens fördelar på sidflikarna och fördjupad information samt pictogram när man skjuter undan den övre fliken. Etiketterna och guiderna går i en dov, naturlig färgskala för att passa till underkläderna och är färgkodade efter modell för att kunden snabbt ska hitta rätt. Brainforest har hjälpt Kappahl att ta fram nya etiketter till underklädesavdelningen, förpackningar och butikskommunikation i form av guider och skyltar.



Tydligare budskap och lättare för kunden att hitta rätt.
Resultat
Kappahls underklädesavdelning har blivit mer strukturerad och gör det lättare för kunden att hitta rätt produkt. Det uppskattas att etiketterna sitter på framsidan av plaggen, att storleken syns tydligt och att budskapen är samlade och lätta att överskåda.



Tillämpade arbetsområden
Kommunikation
- Koncept