Klart jag ska rösta

En kampanj för demokratin

För oss på Brainforest, med rötter i handeln, är konvertering en självklar del av allt vi gör. Att få människor att agera – oavsett om det handlar om att genomföra ett köp eller, som i det här fallet, att göra sin demokratiska plikt – är vårt DNA. Därför var det extra inspirerande att arbeta med en så viktig kampanj som "Klart jag ska rösta" inför valet den 9 september 2018.

Demokratin bygger på deltagande, och för att den ska fungera fullt ut behöver så många som möjligt göra sin röst hörd. Oavsett om det sker fysiskt vid valurnan på valdagen eller genom förtidsröstning, så var vårt mål tydligt: att få fler boråsare att rösta.

Med ett stort engagemang tog vi oss an uppdraget att sprida budskapet i så många kanaler som möjligt – från utomhusreklam, sociala medier, PR och film till digitala kampanjer. Allt anpassades för att nå olika målgrupper på deras villkor, med ett enda tydligt syfte: Klart du ska rösta!

Resultatet? Demokratin vann.

I valet 2018 ökade valdeltagandet i Borås i samtliga tre val – riksdag, kommun och landsting. Trots att Borås historiskt sett har legat under rikssnittet i valdeltagande, ökade antalet röstande här mer än i resten av landet.

Den största ökningen märktes i riksdagsvalet, där valdeltagandet steg med 1,5 procentenheter. Kommunvalet ökade med 1,3 procentenheter och landstingsvalet med 1 procentenhet jämfört med valet 2014.

Med undantag för valet 2010 var detta den största ökningen av valdeltagandet i Borås sedan 1973, enligt statistik från SCB.

För Brainforest handlar framgång alltid om att skapa effekt. I det här fallet var det inte bara siffror och statistik – det var människor som valde att ta sin demokratiska rätt och plikt på allvar. Och det, om något, är en konvertering vi är stolta över.

Lyckat resultat!

"Den största ökningen märktes i riksdagsvalet, där valdeltagandet steg med <strong>1,5 procentenheter</strong>. Kommunvalet ökade med <strong>1,3 procentenheter</strong> och landstingsvalet med <strong>1 procentenhet</strong> jämfört med valet 2014."

Källa: Valmyndigheten.

Utvalda case

Här hittar du ett urval av våra uppdrag där strategi, kreativitet och genomförande samverkar för att skapa verklig effekt.