Branding
Projektbeskrivning

One Bag Habit

Den 1 juni 2017 lanseras initiativet One Bag Habit. H&M, KappAhl och Lindex är initiativtagare och fler företag i detaljhandeln har anslutit sig. Initiativet vill bidra till minskad konsumtion av påsar och en ökad medvetenhet om påsars negativa miljöpåverkan. Därför börjar medlemmarna ta betalt för sina påsar och skänker överskottet från denna försäljning till olika ändamål som stöttar hållbar utveckling.

 

Utmaning
Brainforest fick i uppdrag av H&M, KappAhl och Lindex att konceptualisera och kommunicera ett gemensamt initiativ till att minska påskonsumtionen. Resultatet blev One Bag Habit som informerar om påsars miljöpåverkan och hur ett ändrat beteende kan spara på jordens resurser. Konceptet är också framtaget för att bjuda in andra företag att ansluta sig och nu har även MQ och Gina Tricot valt att hänga på.

 

Lösning
Uppdraget gavs till Brainforest under våren 2017 och skulle innehålla följande delar:
• Namnförslag
• Copy
• Logo
• Design
• Produktion

 

Resultat
Kampanjen består av:
• POS-material
• Dagspressannonser
• Annonsmaterial för sociala medier
 
One Bag Habit lanserades 1 juni 2017 och mer information om One Bag Habit hittar du på onebaghabit.se
 
Även media har lyft projektet och bland annat skriver SVT om One Bag Habit här.
Dela

  • Designledare
  • Rudi Sabo
  • Varumärkesstrateg, Affärsdesigner
  • Kenneth Qfvarnström

https://brainforest.se/wp-content/uploads/2017/06/Mockup_tidning.jpg
https://brainforest.se/wp-content/uploads/2017/06/iPhone-6-Spacegray-Mockup-5-originalmockups.com_.jpg