Kampanjsymbol – Kommunikationsstrategi
Kampanjsymbol

”Det är enkelheten och tydligheten i symbolen som gör den snudd på genialisk i sammanhanget”
– Stefan Svahn, Leech Int. AB
Uppdrag
Leech är ett skandinaviskt varumärke som erbjuder sportfiskeglasögon och annan sportfiskeutrustning på flera marknader via en egen e-handel. Kommunikationen med målgruppen sker framförallt digitalt, ex i sociala kanaler.
Leech gav Brainforest i uppdrag att ta fram ett konceptuellt kommunikationsmanér för att kommunicera rabatterbjudanden. Kravet var att manéret ska gå att använda oavsett säsong, rabattbudskap och marknad.

Utmaning
Många digitala annonsformat har begränsningar avseende textbudskap i annonsbilder. Den största utmaningen var därför att klura ut ett sätt att kommunicera rabattaktiviteter utan att använda sig av text men som ändå fångar målgruppens intresse. Dessutom fanns det även några tekniska utmaningar på den egna e-handelssidan som begränsade utformningen, omfattningen och dispositionen av rabattbudskapen.

Lösning och resultat
Resultatet blev en kampanjsymbol med tillhörande manér som direkt talar till målgruppen genom sin koppling till det varumärket levererar.
Det förmedlar rabatter, är tydligt och går att tillämpa på alla marknader.
Läs mer om Leech på leechstore.com
Tillämpade arbetsområden
Kommunikation
- Kommunikationsstrategi
- Koncept