Konceptutveckling för starkare varumärke – Concept, Grafisk Identitet & Print
Utmaning
Springyard är ett svenskt varumärke som erbjuder kvalitetssäkrade premuimprodukter för i första hand skovård och skotillbehör. Samtliga är designade för att klara vårt nordiska klimat. Brunngård, som äger varumärket, såg stora möjligheter att ompositionera varumärket från ett produktorienterat varumärke med enbart funktion i fokus till ett varumärke som kunde hjälpa till att förändra en hel skovårds- och skotillbehörsmarknad. Brunngård tog kontakt med Brainforests varumärkesstrateg för att snabbt genomföra en transformation av varumärket.
Transformation från produkter till starkt varumärke.

Lösning
Brainforest gjorde en analys av marknadsförutsättningarna för att i första hand förstå konsumentens köpbeteenden och behov. Därefter genomfördes en strategiprocess i expressfart med ambitionen att stärka återförsäljarnas erbjudande genom utbildning, skapa tre behovsanpassade produktkoncept, ett unikt förpackningskoncept med premiumkänsla och pedagogiska rutinsteg som ökar köplusten.

Resultat
Brainforest transformerade Springyard på rekordtid till ett svenskt varumärke som idag erbjuder kvalitetssäkrade premuimprodukter för den nordiska marknaden. Inom varumärket utvecklade Brainforest tre tydliga koncept. Springyard Therapy, Springyard Classics och Springyard Performance är samtliga konfigurerade för konsumenter med olika behov och speciellt framtagna för fackhandeln. Samtliga koncept är utvecklade med individuella identiteter för att tillfredsställa olika konsumentbehov, men kan samtidigt kombineras med varandra för säljdrivande och individuellt anpassade helhetslösningar i butik. Förpackningarna är formgivna för att öka upplevelsen av produkten med unika och pedagogiska rutiner som till exempel förklarar skovårdsprocessen i fyra steg. Det optimerar den mekaniska försäljningen.


Tillämpade arbetsområden
Varumärkesutveckling
- Affärsmodelldesign
Kommunikation
- Kommunikationsstrategi
- Koncept