Stilren katalogproduktion – Print
Ny katalog som fick vinga att lyfta på sex språk

UPPDRAG
I många år har Vinga of Sweden levererat kvalitetsprodukter inom inredning och livsstil till företag. När katalogen för höst/vinter 2019 skulle designas och produceras fick vi på Brainforest i uppdrag att utveckla katalogen med ny design, tydligare hållbarhetsfokus och mer personligt innehåll. Målet var att katalogen tydligare skulle återspegla varumärket och de värden som Vinga representerar.
Katalogen skulle tydligare återspegla Vinga som varumärke samt lyfta företagets fokus på hållbarhet.

Lösning
För en smidig produktion och för att underlätta arbetet med kommande katalogproduktioner strukturerades all produktdata upp och samlades på ett ställe. Utifrån den datan kunde produktionen effektiviseras med hjälp av EasyCatalog. Katalogen producerades totalt på 6 olika språk.
En ny design togs fram, som tog avstamp i Vingas befintliga utseende men där större variation och en mer lekfull känsla tillfördes. Färgerna valdes utifrån att de skulle återspegla hållbarhetsperspektiv och en jordnära känsla. Bilder och inspiration gavs större utrymme.
För att skapa en mer personlig känsla och samtidigt lyfta hållbarhetsarbetet genomfördes intervjuer med ett antal personer hos Vinga. Intervjuerna resulterade i artiklar med olika fokusområden, där olika aspekter av varumärket Vinga kunde lyftas fram. Ett antal medarbetare fick också välja ut och berätta mer om sina favoritprodukter.


Resultat
Arbetet resulterade i en uppdaterad katalog med hållbarhet och en mer personlig och transparent sida av företaget som röd tråd. Genom att strukturera upp all produktdata och använda oss av EasyCatalog har vi också kunnat säkerställa att framtida katalogproduktioner kommer kunna ske på ett effektivare och mer organiserat vis.
Du kan se samtliga kataloger i sin helhet här.