Branding
Projektbeskrivning

WEAR COLOUR – LIFE IS YOUR CANVAS

Utmaning:

Wear Colour har sitt ursprung i Colour Wear – ett sub-kulturellt livsstilsvarumärke med rötterna i skateboard-, cykel- och skidkulturen. Varumärket utrycker samtida trender genom funktionella sportplagg, hög skandinavisk modegrad och cool attityd. Utmaningen var att effektivisera affärsutvecklingen, utveckla en hållbar ideologi och skapa en spännande identitet som tydligt speglar varumärkets själ. Dessutom var varumärket i behov av en tydligare och mer hållbar positionering.

Lösning:

Brainforest gjorde ett omfattande ”Think”-projekt där verksamhetens affärsprocesser djupanalyserades i ett första steg tillsammans med Wear Colours utvecklingsteam. Vi gjorde bl a en kartläggning av konsumenternas behov, resa till köp och segmentering av olika livsstilar. Vi utvecklade även kunderbjudandet med gruppering i olika kollektioner vilket resulterade i en heltäckande affärsmodell med trimmade affärsprocesser och lönsammare kundvärden. I det andra steget skapades en hållbar ideologi med en tydlig värdegrund, mission, vision och löfte. Därefter genomfördes ett ”Look”-projekt där storytellingsystemet ”Life is your canvas” skapades tillsammans med nytt namn, ny logotyp och en ny grafisk arkitektur. Som ett tredje steg genomfördes ”Play” – en kommunikationsstrategi med uppgift att förankra ideologin internt och storyn externt. En uttalad målsättning var från start att öka försäljningen på ett kontrollerat sätt. Brainforest utvecklade och lanserade därför en online-butik med uppgift att göra samtliga kollektioner tillgängligare för konsument.

Resultat:

En ny identitet som knyter ihop namnet Wear Colour med ambitionen ”att inspirera människor från olika kulturer att tillsammans utveckla sina drömmar”. Förutom att erbjuda funktionella sportplagg med cool attityd tar Wear Colour nu ställning för ett demokratiskt, inkluderande och mångkulturellt samhälle. ”Life is your canvas – paint it any colour you like”. Ett starkt budskap som syftar till att göra Världen lite bättre. I samband med att projektet startade föreslog Brainforest en annorlunda samarbetsmodell. Den handlar om att ta ett delat ansvar för värdeutvecklingen av den nya varumärkesstrategin. Vi finansierade bland annat hela utvecklingen och lanseringen av Wear Colours webbtjänst och online-butik mot en kickback på varje sålt plagg. På det sättet får vi idag extra bra betalt för ett väl utfört arbete. Delat ansvar är ett dubbelt ansvar som bekant. Vi vill visa att vi tror lika mycket på det vi gör som på kundens succé. Framgången kan vi nu skörda tillsammans.

Dela

  • Varumärkesstrateg, Affärsdesigner
  • Kenneth Qfvarnström
  • Designledare
  • Magnus Wallmark
  • VD
  • Peter Algebäck
  • Digital strateg
  • Johan Bengtsson
  • Strategisk Projektledare
  • Magnus Frejd

https://brainforest.se/wp-content/uploads/2017/12/WearColour_Case_Web_1920x1248_@2x.jpg
https://brainforest.se/wp-content/uploads/2017/12/WearColour_Case_Web_1920_@2x.jpg
https://brainforest.se/wp-content/uploads/2017/12/WearColour_Web_Mobile.jpg
https://brainforest.se/wp-content/uploads/2017/12/WearColour_mobil_mockupJ.jpg
https://brainforest.se/wp-content/uploads/2017/12/WearColour_Stationary.jpg
https://brainforest.se/wp-content/uploads/2017/12/WearColour_Catalogue.jpg
https://brainforest.se/wp-content/uploads/2017/12/WearColour_Catalogue_Uppslag.jpg
https://brainforest.se/wp-content/uploads/2017/12/Wearcolour_sockar_1920x1080.jpg
https://brainforest.se/wp-content/uploads/2017/12/Wearcolour_vantar_1920x1080.jpg