Eftersom Stiftelsen Simonsland är helt ny behövde vi skapa en grafisk profil. Simonsland har redan en befintlig logotyp så vi bedömde att det inte fanns någon anledning att ändra den. I stället har vi valt att dra nytta av de synergier som uppstår genom att behålla samma grundlogotyp. Ordet Stiftelsen är utformat med ett kalligrafiskt penseltypsnitt, avspeglande en önskan att förankra sig i grundaren. Typsnittet är noggrant utformat för att efterlikna Kjells handstil och skapa en stark koppling till stiftelsens grundare.
Vi skapade även ett figurmärke som är en stiliserad representation av Simonslands skorsten, vilket symboliserar en stark koppling till fastigheten. Märket är laddat med värdet av att fastigheten är kärnan i stiftelsen och skapar dessutom en historisk anknytning till Simonsland.
-Vi är väldigt nöjda! Brainforest fångade snabbt upp Kjells önskan om en koppling till byggnaden och skapade en formstark profil.
Hanna Lassing, vd Kanico.
För att nå ut till den mängd verksamheter och personer som verkar i Simonsland skapade vi en hemsida, digitala enheter och en flyer med budskap om stipendiet. Vi skrev även ett pressmeddelande som fick spridning vid lanseringen.
Brainforest fick i uppdrag från Kanico att ta fram material för Stiftelsen Simonsland i samband med att den grundades.
De två huvudpersonerna bakom Stiftelsen, Kjell och Monica Berggren, brinner för att skapa ett levande Borås. Simonsland har inte bara förvandlats till en modern stadsdel utan även blivit ett imponerande landmärke för staden. Det var viktigt för uppdragsgivaren att materialet hade en stark koppling till området.
Våren 2024 skulle de första stipendierna delas ut.