Ny webbsida med tydlig information – Webb
Utmaning
För att möta den nya digitala eran gjordes förändringar i Borås Djurparks marknadsplan under 2014 och djurparken valde aktivt att satsa mer digitalt än i traditionella analoga kanaler. Detta medförde att det ställdes högre krav på djurparkens webbsida i form av användarvänlighet och tillgänglighet. För att möta den digitala eran krävdes även en mobilanpassad webb i ett flexibelt gränssnitt med fokus på användarvänligheten för både besökare och administratörer.
Brainforests uppdrag blev att skapa en ny webbsida som informerade på ett tydligt sätt, men som också skulle ge inspiration till både vuxna och barn.
En ny webb med fokus på användarvänlighet och inspiration.

Lösning
Till grund för uppdraget låg ett segmenteringsarbete och en varumärkesgenomlysning. Dessutom fanns ett antal önskemål kopplat till projektet för att man skulle vara säker på att varumärket och målgrupperna togs omhand på bästa sätt.
Brainforests uppdrag resulterade i ett antal strategiska och kreativa rekommendationer för Borås Djurpark där idé, design och layout inkluderades och därefter produktion av den nya webbplatsen. Vi byggde även in API-stöd så att externa system, som exempelvis Borås Djurparks app, enkelt och flexibelt kan ladda ned information direkt från webbsidan och därmed alltid vara aktuell.

Resultat
Sammantaget betraktas boraszoo.se som en stor succé för Borås Djurpark och webbsidan har tillsammans med den nya mediaplanen öppnat upp dörren till flera nya besökare från orter där djurparken tidigare inte nått fram till. Under uppbyggnaden av sidan anpassade vi den för att i framtiden koppla på ännu mera underhållning som får besökaren att leka och interagera ytterligare med varumärket. Det har bland annat resulterat i en ny app där besökaren kan uppleva geocaching live i djurparken.



Tillämpade arbetsområden
Digitala lösningar
- Webbutveckling
Kommunikation
- Digital strategi