Uppdraget blev att ta fram ett begrepp som tydliggör både riktningen för hållbarhetsarbetet, men även engagemanget för hela produktions- och distributionskedjan. Vi valde begreppet ”Because tomorrow matters”.
Kommunikationen omfamnade det arbete som kontinuerligt görs i syfte att få en bättre produkt till en bättre värld. Gröna byggnader (LEED Green Buildings certifiering), socialt ansvarstagande, solenenergi genom solpaneler som en del i energiförsörjningen samt livstidsgaranti på sömmar och hållbara frakter är bara några exempel.
Formspråket skulle vara direkt, intresseväckande och nära knutet till verksamhetens produkter. Vi skulle också ta fram symboler som även dem skulle vara lättolkade, tydliga och snabbt nå mottagaren.
En kommunikationsinsats där begreppet ”Because tomorrow matters” etablerades och kommuniceras genom blaklader.se, bannerannonser och SoMe-inlägg på Instagram, Facebook och LinkedIn.
Hållbarhet är ett av vår tids mest viktiga åtaganden. För Blåkläder är det en självklar aspekt av att tillverka och distribuera arbetskläder – nu och i framtiden. På Blåkläder arbetar man intensivt och fokuserat inom flera områden för hållbar utveckling och detta ville man kommunicera på ett tydligare sätt.